Soru-Cevap

Aşağıdaki formu kullanarak İslami konularda (fıkıh, itikat, sünnet, tefsir, tasavvuf gibi) sorularınızı iletebilirsiniz. Uygun görülürse bu sayfada soru ve cevap yayınlanmaktadır.

IslamDergisi.Com

Loading

135.500 - 20
DİKKAT: Hakaret, küfür, tehdit içeren mesajlarla ilgili gerekli yasal işlemler yapılır. Tüm gönderilerde IP adresleri ve gönderim tarihi sistem tarafından kaydedilmektedir. Soru veya mesaj göndermeden önce nezaket kurallarına dikkat ediniz.

Aşağıdaki formu doldururken isim kısmında takma ad veya rumuz kullanabilirsiniz. İnternet sitesi kısmını boş bırakınız. Gerekli alanlar * ile işaretlenmiştir. Eposta adresiniz yayımlanmaz.

Jdhdj için bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


“Soru-Cevap” üzerine 31.213 yorum.

  1. Hocam dille yapılan zikir manasını beyinde düşündükçe önce kalbe sonra ruha sonra sırra sonra hafiye sonra ahfaya mı yerleşir?

    1. Dille veya kalple yapılan zikir kalbe, sonra letaiflere sirayet eder ve tüm ruhu kapsar.

  2. Hocam dini yazıları yatakta yan yatar biçimde okumakta sakınca var mı? Hadis meali, kuran meali tefsiri, fıkıh bilgileri gibi

    1. Kuran okuma dışında diğer dini kitapları yan yatarak okumak caizdir ama evla olan edepli oturuştur.

  3. Hocam seyri süluk yolunda ihlasla gayret eden herkesin başarılı olması mümkünken örneğin Gavs hazretleri veyahut Mahmud efendi gibi zatları ne farklı kılıyor?Çünkü zahiri ilmi olan,alim olan herkes yine bu zatlar gibi olamıyor.Bu zatlardaki yüksekliğin farklılığın sebebi nedir?

    1. Peygamberimiz ashabına “Ebu Bekir’i sizden üstünkılan onun namazının orucunun hasenatının sizden daha fazla olmasından değildir Onun üstünlüğü kalbindeki ihlası marifetullahıdır” buyurmuştur. Söz konusu velilerin de veli olmayanlardan üstünlüğü bildikleri ile ihlasla ve hatta aşkla amel etmelerinden mütevellittir.

  4. Hocam sıradan bir müslüman şu anda Kudüs için ne yapabilir?Ahirette hesabı nasıl olur?Çünkü daha kendi nefsimde Kur’an hükümleri galip gelmemiş.Kudüs’e nasıl faydam olabilir?

    1. Kudüs ve diğer mağdur müslüman halklar için ferdi olarak yapacağımız şey onların iyilikleri için dua etmektir.

  5. Selamun Aleykum hocam nasilsiniz ?
    Hocam ben 4 ay once bir ameliyat gecirdim ve iyilesme oranim cok azdi.
    Zor bir ameliyatti benim icin halada iyilesmis sayilmam.
    Ben iyilesip iyilesmicegimi dusunup dua edip uyudum ve sabah uyandigmda bir tanidigm beni aradi beni ruyasinda gordugunu soyledi.

    Ruyasinda ben ve o koltukta oturuyormusuz bana diyor ki ruyama 2 bucuk yasinda bir cocuk geldi ve bana Allahtan haber getirdi. Bende diyorum ki haber ne oda diyor ki sen iyileseceksin cocuk ona benim iyilesicegimi soylemis. Sonrada diyoki bana bide Allahin bir istegi daha var bnde nedir diyorum oda namaz kilmaya baslasin tekrar demis diyor ve kadin ruyasindan uyanmis bunun anlami nedir hocam.

    Ben namaz kiliyordum aslinda sonra hastalaninca birakmak zorunda kaldim hastanede kaldim falan hep baslamayi dusunuyodum ama bi turlu o adami atamiyordum.

    1. Aleykümselam Merve hanım.
      O rüya sahihtir. İnşaallah iyileşeceksin ama namaza tekrar başlaman şart ve elzemdir. Namaz asla terk edilmemeli. Hasta olsan bile farzlarını kılmak gerek. Onu da yapamazsan oturarak kılmalısın o da mümkün olmazsa ima ile kılman gerekir. Namazsız müslümanlık rüzgarlı havada camsız fanusla gezmek gibidir. Yani fitne rüzgarı imanını yok etmeden hemen namaza başlamalısın Vesselam.

  6. hocam, islama dair herhangi bi farz emri hakkında terket, yapma demek küfürmüş. yani bi insanın başka bi insana
    namaz kılma, oruç tutma demesi küfürdür, anladığım kadarıyla. konuyu daha da açacak olursam
    şimdi bi insan, kendisiyle evli olmayan bi kıza başını aç da göreyim dese ve ya
    arkadaşına dese ki bu vakit namazı kılma dışarıda gezelim dese, bunlar küfür mü? şimdilik aklıma gelen örnekler bunlar.
    bu soruma, sadece allahın bizlere emrettiği farzları değil, yapmamamız gereken haramlar da dahil.
    yani ben, içki içmeyen bi arkadaşıma gel içki içelim desem ve ya benim adıma şu yalanı söyle desem bunlar da mı küfür?
    bu konuyu biraz açabilir misiniz.

    1. Namazı terk et veya oruç tutma demek küfürdür. Ama içki içelim, kumar oynayalım gibi şeyler demek o işlerin haramlığını inkar etmeden söylenirse büyük günahtır aynı zamanda ona sebep olunduğu için onun işlediği günahlar kadar da sana yazılır lakin küfür olmaz.

    1. Çok aş yemek tahrimen mekruhtur. O durumda kişi feyz alamaz ibadet yapmakta zoraır hatta hiç yapamaz. Ama israf etmek haramdır.

    2. Hocam annem bana zayıfım diye çok yediriyor.Ne yapmak lazım gelir?Çok da ısrar ediyor.

    3. Bazı anneler çocuklarına çok yedirerek iyilik yaptıklarını sanırlar. Doğru değildir. Onu kırmadan ret edebilirsin.

  7. Hocam nefis riyazet ve mücahede ile tezkiye edilip mutmainne oluyor, Budistlerde riyazet yapıyor ama onlar hidayete ermiyolar buradaki iki fark ehli sünnet itikadı ile iman ve ihlas ile riyazet yapmak mıdır? Başka sebepler var mıdır?

    1. Nefis sırf riyazet ve mücahede ile mutmeninne olmaz ehli sünnet itikadıyla itikatlanıp şeriate uymakla birlikte riyazat ve mücahede ile mutmeinneye erer.
      Kafirler de bilhassa budist ve hindu rahipleri de riyazat ve mücahede yaparlar ama onların nasipleri ilahi nurları tatmaktan yana sıfırdır.

  8. Selamünaleyküm. Namazda veya zikirde alınan koku ne kokusudur? Peygamberimiz sallallahu aleyhi vessellemin burada Rahman’ın kokusunu alıyorum dediği kokuyla aynı mıdır? Hayırlı ramazanlar dilerim

    1. Bütün kokular Allahın kokusudur. Yani O yaratır. Rahmanın kokusu mecazidir. Cennet kokusu anlamına gelir. Melekut aleminde Dünya kokularına tadlarına ve ışıklarına benzemeyen çok güzel ışıklar, kokular ve tadlar vardır. Bunlar namazda veya zikirde bazan da bunların dışında bir hayır işlerken tecelli edebilir. Melekut aleminden kalbe tecelli eden koku ve tadlar ve ışıklar mutmeinneden önce zıllarıdır mutmeinneden sonra ise asıllarıdır ki bunları bir kez tadan bir daha asla dünyaya ve içindekilere kalbi meyletmez.

    1. Kumar olmayan her oyun mübahtır. Kumar aleti kağıt ve saire ile kumarsız oynamak tahrimen mekruhtur.

    1. Evet lazatullaha benzemektedir ama değildir. Aralarda kesikler olmasaydı Allah lafzı olurdu. Şöyle olmuş olsaydı sağ elinizle taharet yapmanız gerekirdi: الله
      Bu durumda sol elle taharet yapabilirsiniz.

  9. Hocam hayırlı ramazanlar.. Benim sol elimin bileğinin iç kısmında, bileğimle avuç içimin birleştiği yerde badem büyüklüğünde kalemle yazılmış gibi arapça Allah lafzı var. Sol elle taharetlenirken çok şüpheye düşüyorum saygısızlık gibi geliyor. Doğrusu nedir ne yapmalıyım

  10. hocam selamunaleyküm nefsani ve ruhani tarikatları ayrıntılı bir biçimde sitede güzel bir yazıda anlatabilir misiniz Allah için? Çok bilgi kirliliği var arayanlar için güzel bir vesile olsun bu da inşallah..

  11. Hocam nefsani tarikata usulüyle normal bi müslüman Allah nasip ederse mutmeinneye yaklaşık kaç senede ulaşır?

    1. Hocam nakşibendi için ne kadar sürer mutmainneye ulaşıp ordaki tat ve lezzetleri alması?

    2. Samimi bir sufi bidayette letaif nurlarının zıllarından tadar. Mutmeinne olması ise Allahın inayetiyle kişinin ilmine marifetine ve gayretine bağlıdır. Bu bir yılda sürer on yılda sürer kalbi dünya pislikleri ile doluysa amacı gösteri içinse hiç yolda alamayabilir.

  12. Hocam hayırlı günler. Ramazan fitresini hasta birinin tedavisi için verebilir miyiz iban üzerinden

  13. Hocam malum ramazan ayı içerisindeyiz
    Hocam ben abdest alırken orucun bozulma tehlikesi oluyor ağıza buruna su verince hocam abdesti sadece farzları ile alsam ağza burna su vermeden uygun olurmu?
    Hem kendim hemde cemaate namaz kıldırabilirmiyim bu şekilde iftardan sonra ise sünneti ile alsam nasıl olur

    1. Peygamberimiz “oruçlu iken ağza ve buruna suyu az alınız ” buyurmuştur. Siz öyle yapınız. Bunu yapmaktan aciz iseniz oruçlu iken ağza ve buruna su almayınız cemaate de abdesti tam alan kıraati daha düzgün olan imamlık yapsın. Öyle birisi olmadığında sen imamlık yapabilirsin.

  14. Hocam ‘Nefsani tarikatlara nefis tek başına öte alemlere yükseliyor letaifler onu takip ediyor.’ Bu bilgi doğrumu?

    1. Nefsani tarikatlarda nefis mutmeinne olmadan öte alemlere geçemez. Rüyada seyir yapabilir ama vaslı üryan gerçekleşmez.

  15. Selamün aleyküm iki sorum olacak
    1. Soru : Abdesti Sadece farzları ile alan bir kimse cemaate namaz kıldırabilirmi ?
    2. Soru : Şehvet duygularından kişi nasıl kurtulabilir ? Kurtulmak için ne yapmalı ne okumalı ?
    Şimdiden teşekkürler hayırlı ramazanlar

    1. 1) Evet abdesti farzları ile alan cemaate namaz kıldırabilir.
      2) Kişi, şehvet duygularından şehveti uyaracak söz ve görüntü ve düşünceleri terk ederek az yiyerek oruç tutarak kurtulabilir. Tamamen kurtulmak için evlenmek gerek.
      Hayırlı ramazanlar.

    1. Kalbin tasfiye olduğuna tüm letaiflerin çalışması kanıt olamaz..Kalpde Allah sevgisinden başka sevginin kalmaması ile kalp tasviye olmuş olur. Kalbinde küfür alameti olanlarda bile letaif nurları tecelli edebilir bu sofinin ağır imtihanıdır.

    2. Kalbinde küfür alameti olması bazı münafıklarda dahi bazı letaif nurları benzeri ahvaller görülebilir. Onun için letaif nurları başlı başına ruhu tasifiyeyi göstermez.

  16. Fahreddin Razinin Esâsu’t-Takdîs kitabında Teala’nın mütesabih sifatlarin tevillerini açıklıyor. Bir bölüm başlığı olarak huruç kelimesini izah ediyor. Ancak huruç etmek ile ilgili bir ayet veya hadis belirtmiyor. İçinde huruç kelimesini Allaha nispet edilen bir hadis biliyor musunuz?

    1. HUruç etmek çıkmak ileri geçmek anlamlarına gelir. Gitmek gelmek gibi sözleri Allah hakkında caiz değildir. Ancak böyle şeylerin mecazen söylenmiş olduğu hadisler vardır. Bunlar açıklama yapmadan olduğu gibi tercüme etmek caiz değildir. Mesela Beraat gevesinde Allahu tealanın yeryüzü semasına geldiği ve kullarına hitap ettiğini beyan eden hadisi şerif ve onun benzerleri mecazidir.

  17. Dudaktaki tukurugu yalayip yutmak orucu bozar mı
    Yani ağzımızdan bir sekil de tukuruk cıktı tukuruk çıkarken dudagimizi islatti bunu dudaktaki bu tükürüğü dille yalayıp yutmak orucu bozar mı?

    1. Dudaktaki yaşlığı bu tükürükte olabilir ki onu yutmak orucu bozmaz.

  18. Yaşlı bir adam, şaka ile benim anlaşmam var,90 yaşından önce ölmeyecem dedi. Ben bu konuyu çok düşündüm ilk önce bu adam için dinden çıkmıştır, tövbe etmesi lazım dedim içimden. Sonra da adamın niyeti belki dalga geçmek değildir dedim. Bu olayı açıklayabilir misiniz? Ben ne yapmam gerekirdi?

    1. O yaşlı adam bunamış olmalı. Allah bir kimseye ne kadar ömür biçtiyse o kimse o kadar yaşar. Bazı velilere Allah ne kadar yaşayacağını salih bir rüya olarak bildirir. Bunlar istisnadır. Ama Allah kimseyle anlaşmaz.

  19. Hocam medrese tahsili yapıp 12 ilmi hususen de belagat ve beyan ilmini öğrenen biri Kur’an-ı Kerim’deki anlatılagelen belagat ve fesahet mucizesini anlayıp müşahede ederek Bu Rab kelamıdır diyebilir mi?Yani biz bilmediğimiz için müşriklerin teslim oluşunu anlayamıyoruz.Bu ilimleri öğrenen anlayabilir hayrette kalabilir mi?

    1. Bir kimse 12 değil 24 ilmi öğrense insan yine de Kuranın mucizelerini anlayamaz ta ki iman edip kalbini tasfiye nefsini tezkiye etmedikçe. Kalbi tasfiye nefsi tezkiyenin yolu ise bir mürşide mürid olup Kuran ve Sünnet üzere inanıp amel etmekle mümkündür.

    2. Yok hocam Ben Kur’an-ı Kerim’in tamamını ihata etmeyi kast etmedim.Mesela geçiyor ya müşriklerden
      Müslüman olmadığı halde ayetleri gelip dinleyenler belagatine secde edenler..Bunlar müslüman bile olmadıkları halde anlayıp Belagate secde ediyorlardı.Bu belagati Medrese ilimlerini okumuş biri anlayamaz mı?

    3. Kalbinde iman olmayıp kalbi doğruya açık olan kimseler Kurandan bazı şeyleri anlarlar fakat iman etmezler. Bu da onların ahirette azap görmeleri için aleyhlerine menfi delil olacaktır.
      Kuranı başkasının anlayamadığı gibi anlamak için iyi bir arapça bilmek şart değildir. İyi bir müslüman olan tefsirlerinden de Kuranı çok iyi anlayabilir.
      Kuranın belagatını anlamak için arapça bilmek yetsydi ebu cehiller kafir olmazdı.

  20. Hocam Meleklerin varlığı Ayet ve hadisle sabit.Fakat İmanımız kuvvetli olsun diye kainattan bir misal var mı veya müşahede edebileceğimiz bir yol?Örneğin ölüp dirilmenin misali her gün ölüm uykusuna yatıp uyanmak veyahut her baharda doğanın yeniden yeşillenmesi.Bunun gibi melekler için var mı acaba?Hiç görme ümidimiz yok mu veya?

    1. Müşrikler Peygamberimize eğer melekleri bize gösterirsen inanırız derler. Allahu teala ise “Melekleri görürseniz işiniz biter” buyurur. Melekleri ancak rüyada görebiliriz. Melekler görüldüğünde imtihan biter.
      İnsanla birlikte yaşayan melekler vardır. Koruyucu melekler, yazıcı melekler bir de ilham melekleri gibi. Sana şeriate uymanı, Allahtan korkman gerektiğini, şeytana uymanın seni helak edeceğini hatırlatan melektir. Seni cin şeytanlarının kötülüklerinden Allahın izniyle korumada vesile koruyucu meleklerdir.
      Hz Mevlana: “ÖLÜMÜ BİLMEK İSTİYORSAN UYKUYA BAK” der. “ÇÜNKÜ ÖLÜM UYKUNUN KÜÇÜK KARDEŞİDİR” der.
      Uykuda beden yerindedir ama ruh bilmediği yerleri gezer sonra da bedene döner.
      İnsanı ameliyat ederlerken uyuştururlar ve insan başka alemleri dolaşır bir acı duymaz. Uyandığında görür ki bacağı kesilmiş. İşte ölüm de böyledir. Ruh bu alemden çıkar Allahın dilediği yere gider kıyamete dek orada amel ve imanının durumuna göre orada iyi veya çok kötü yaşar. Oysaki ardan yıllar geçmiştir beden çürümüş toprak olmuştur. Allah kıyamet günü ol deyince hangi yaşta ve durumda ölmüşse öylece mezarından kalkar.

  21. Hocam bir müstehabı veya tenzihen mekruh hafife almak mesela yapsan ne olur yapmasan ne olur demek gibi ya da alay etmek küfür müdür?

    1. İSLAMIN EMİR VE YASAKLARINI VEYA BİRİNİ VEYA SÜNNETLERİ VEYA DİNİN BELİRTTİĞİ MÜSTEHABLARI VEYA MEKRUHLARI SAYGISIZLIK ANLAMINDA ÖNEMSEMEMEK ALAY ETMEK KÜFÜRDÜR.

    1. Sahurdan önce rüyalanıp cünüp olan sabah uyandığında oruca niyet edip iftara kadar orucun şartlarına riayet ederse orucu kabuldür ama cünüp gezdiği için çok büyük günaha girer.
      Öyle birisinin oruç tutacağını sanmam. Çünkü yıkanmak oruç tutmaktan çok çok kolaydır. bu kadar kolay bir ibadeti yapmayan daha zor olan orucu tutamaz. Yani nefsine çok ağır gelir.

  22. Hocam fenai kalbe ulaşmış bir insan eğer mürşit bulamazsa kalp zikrine devam ederek mutmainneye ulaşma imkanı var mı?

Jdhdj için bir yanıt yazın Yanıtı iptal et