Abdestte Bir Kimse Nasıl Özürlü Sayılır..?

Abdest-uzerine-abdest-almakABDESTTE ÖZÜR HALİ

Hanefi mezhebine göre Özür; abdesti bozan bir durumun, bir kimsede sürekli bulunması halidir.
Mesela; kadınlarda görülen istihaze kanı, burun ve benzeri bir organdan kanın devamlı akması, kulak veya gözden sürekli olarak cerahat gibi bir sıvının akması, sürekli idrar akıntısı, devamlı gaz çıkması gibi durumlar, birer özür halidir.
Bu ve benzeri, abdest bozucu her hangi bir durumu ve akıntısı, sürekli olarak devam eden kimseye özür sahibi denir.

Özür Halinin Teşhisi;

Abdest bozucu her hangi bir akıntının, özür kabul edilebilmesi için, onun belirli bir süre devam etmesi gerekir. Mesela; özür hali, abdest alıp namaz kılacak kadar kısa bir süre kesilmemek üzere, tam bir namaz vakti devam eder, bundan sonra da her namaz vaktinde en az bir defa görülürse, özür teşhisi kesinleşmiş olur.

Şu halde özür halinin kesin teşhisi için başlıca iki önemli husus vardır;
1-) Özür halinin, bütün bir namaz vaktinin en az bir defa devam etmesi ve bu namaz vakti içinde abdest alıp namaz kılacak kadar kısa bir süre kesilmemesi.
2-) Özür halinin bütün bir namaz vakti boyunca böylece devam etmesinden sonra, her namaz vaktinde en az bir defa tekrar görülmesi. Birinci madde de belirtildiği gibi özür hali belirtisi gerçekleşir de, ondan sonraki her namaz vakti boyunca, bir defa olsun tekrar görülmez ise, özür sahibi; özürlü olmaktan çıkar. İbadetlerini normal şekilde yapmaya devam eder.

Şafii mezhebine göre ise, her namaz için ayrıca abdest almak gerekir. Kılınan namazın sona ermesi ile, özürlünün abdesti bozulmuş olur. Aynı vakitte de olsa, başka bir namaz kılabilmek için yeni bir abdest alınmalıdır.

Bir kimsenin özür akıntısı, bir namaz kılabilecek kadar kesilirse, özrün sürekliliği bozulduğundan dolayı, özür sahibi de özürlü olmaktan çıkarak, normal bir hale girmiş olur.

Özürlünün özrü devam ettiği sürece, özür akıntısından elbisesine bulaşan sıvılar, fazla da olsa, özürlü için namaz kılmaya bir engel değildir. Bu, Allahu Zülcelal’in özürlü bir müslümana tanıdığı kolaylıktır.

ek: 1

SORU: Herhangi bir şekilde abdest tutamayan kimse, nasıl hareket eder?

CEVAP Abdest tutamayan kimse, özür sahibi ise, istediği zaman abdest alır. Bu abdest ile, istediği kadar farz ve nafile kılar ve Kur’an-ı kerim okur. Namaz vakti çıkınca abdesti bozulmuş olur. Her namaz vakti girdikten sonra, yeni abdest alıp, bu vakit çıkıncaya kadar her ibadeti yapar. Öğleden başka dört namazdan birinin vakti girmeden önce aldığı abdest ile, bu namazı kılamaz. Çünkü, öğle namazının vakti başlarken, bir namazın vakti çıkmıyor. Özür sahiplerinin, devam eden özürleri, abdestini bozmaz. Fakat, başka bir abdest bozan sebep ile bozulur. Vakit çıkınca, özür sebebi ile de bozulmuş olur. (Tahtavi)

Özür sahibi olmak için, abdesti bozan bir şeyin, devam üzere mevcut olması gerekir. Edası farz olan herhangi bir namaz vakti içinde, namaz vaktinin başından sonuna kadar, abdest alıp, yalnız farzı kılacak kadar bir zaman, abdestli kalamayan kimse, özrü gördüğü andan itibaren, özür sahibi sayılır. Mesela, idrar ve başka akıntılar, yel kaçması, yaradan kan, irin akması, yahut meme, göbek, burun gibi bir yerden, kan, irin akması gibi, abdesti bozan şeylerden biri, hep mevcut olur, yani bir namaz vaktinin başından sonuna kadar, bir abdest alıp, farzı kılacak kadar, durdurulamazsa, o kimse, özür sahibi olur. Bir namaz vakti girdikten, farzı kılacak kadar zaman sonra özür başlasa, vaktin sonu yaklaşıncaya kadar bekler. Hiç durmadı ise, vaktin sonunda abdest alıp, o vaktin namazını kılar. Namaz vakti çıktıktan sonra, sonraki namaz vakti içinde durursa, önceki namazını iade eder. İkinci namaz vaktinin başından sonuna kadar hiç kesilmezse, özür sahibi olduğu anlaşılır ve kılmış olduğu önceki vaktin namazını iade etmez.

En uygun olanı da, özürlü kimsenin, Maliki mezhebini taklid etmesidir.
Çünkü Maliki’de, abdesti bozan başka bir sebep yoksa, o kimsenin özrü, namaz vakti çıksa da, abdestini bozmaz. Her namaz vaktinde bir kere çıkması da şart değildir. Günde bir defa veya birkaç günde bir defa da özrü zuhur etse yine özrü abdestini bozmaz. Namazdan önce veya namaz içinde idrar veya yel kaçıran yani gelen yeli tutamayan yahut akıntısı olan kimse, Maliki mezhebini taklid ederse, abdesti bozulmamış olur. (M.Erbea)

Not: Maliki mezhebini taklit ile ilgili geniş bilgi, Mezhebin Önemi maddesinde, Mezhep taklidi rahmettir kısmında var.

SORU: Akıntı, elde olmadan gaz kaçırma gibi bir özürden dolayı Malikî mezhebini taklit eden kimsenin, her namaz vaktinde, evinde de olsa abdest alması gerekir mi?

CEVAP Evinde de olsa yeniden abdest almak, harac [sıkıntı] olur. Zaten bu gibi özürlerde, her vakitte abdest alma sıkıntısından kurtulmak için Malikî mezhebi taklit edilir. Mâlikî mezhebini taklit edince de, her namaz vaktinde tekrar abdest almak gerekmez. Mezhep taklidi harac olan işlerde yapılır. Abdest bozulunca, yeniden abdest alınması bir haracdır. S. Ebediyye’de, (Yolda, nakil vasıtalarında ve alışverişte temas korkusu olan Şâfiî, Hanefî veya Mâlikî mezhebini taklit etmelidir) deniyor. Kitaptaki bu ifadeye aykırı olarak, (Yolda, otobüste, çarşıda bir kadına dokununca, abdesti bozulan Şâfiî, zaruret yoksa, gitsin abdestini alsın) denmemeli. Yolda, alışverişte abdesti bozulan, tekrar abdest alabilir, fakat yeniden abdest almanın harac olduğu, S. Ebediyye’de açıkça bildiriliyor. Dinimizin verdiği ruhsatlardan insanları uzaklaştırmak doğru değildir. Bir hadis-i şerif: (Ruhsatlardan faydalanmayan, Arafat Dağı kadar günah işlemiş olur.) [Taberanî]

EK: 1

ÖZÜR SAHİPLERİ
Müstehazâ (adet özürlüsü kadın), 3 günden az 10 günden fazla kanaması süren kadındır.
Sık sık idrarı gelip tutamayan, devamlı yellenen, burnu kanayan, iyileşmeyen yarasından sürekli kan gelen bir kimse her vakitte abdest alırlar.
Özürleri dışında abdestlerini başka şeyle bozmadıkları sürece o vakit içinde istedikleri kadar ibadet edebilirler.
Özürlüler her vaktin girmesiyle abdest almaları gerekir vakit çıktığında ise abdestleri bozulur.
***
Bir kimsenin özürlü sayılabilmesi için; özürü önce abdest alınıp namaz kılınacak kadar bir süre kesilmemek üzere tam bir namaz vakti sürmesi şarttır.
Bir kimsenin özürlü olarak kalabilmesi için, sonra her namaz vaktinde yakalanmış olduğu özrün bir kez olsun bulunması gerekir.
Özürden kurtulması için, özrünün bir namaz vaktinde bir kez olsun bulunmaması o kimsenin özrünün sona ermesidir.
(Mülteka 1.c. shf 87)

DIKKAT: Sitemize ya da yazarlarımıza hakaret veya küfür eden ve yazarlarımızı tehdit eden şahısların IP adresleri ve giriş saatleri sistemimiz tarafından kaydedilmektedir. Avukatımız aracılığıyla bu kişiler hakkında gerekli yasal işlemler başlatılacaktır. Yorum göndermeden önce nezaket kurallarına dikkat ediniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


Dikkat! Yorum yazmadan önce aşağıdaki uyarıyı okuyunuz:
5237 S.lı Türk Ceza Kanunu MADDE 125 Hakaret (1) Bir kimseye onur, şeref ve saygınlığını rencide edebilecek nitelikte somut bir fiil veya olgu isnat eden veya sövmek suretiyle bir kimsenin onur, şeref ve saygınlığına saldıran kişi, üç aydan iki yıla kadar hapis veya adlî para cezası ile cezalandırılır.
(2) Fiilin, mağduru muhatap alan sesli, yazılı veya görüntülü bir iletiyle işlenmesi halinde, yukarıdaki fıkrada belirtilen cezaya hükmolunur.

Türk Ceza Kanununun yukarıda belirtilen maddelerine göre, sitemiz veya yazarlarımızın onur, şeref ve saygınlığını zedelemeye yönelik mesajlar gönderenler hakkında  gerekli yasal haklarımızı kullanacağımızı önceden bildiririz. Yorum yazarken nezaket kurallarına dikkat ediniz.

“Abdestte Bir Kimse Nasıl Özürlü Sayılır..?” üzerine 12 yorum.

  1. Benim doğumdan sonra idrar yollarında sorun oluştu. her küçük abdest ten sonra, tam abdest alacağım esnada iki damla iniyor, ve ben buna engel olamıyorum.
    Hatta bazen abdesti normal alıyorum, ama sonra bir kaç dakika içinde yine o iki damla mutlaka geliyor, ona hiç bir şekilde engel olamıyorum..
    Bunun için doktora gidip baya bir muayeneden geçtim, ve beni ömür boyu ilaca mahkum etti.
    Ben hiç başlamadım ilaca..
    Ve her namaz vakti aynı işgenceyi yaşıyorum, iki damla korkusu..ama her vakit abdestimi tazeleyip öğle kılıyorum o iki damla ile..
    Ve bu her abdestte istisnasız böyle..ne yapmalıyım. Özür sahibimiyim ben..

    1. Gülay hanım geçmiş olsun ve Rabbim derdinize deva lutfeylesin.
      Siz özür sahibi olmuşsunuz.
      Durumunuz normale dönünceye dek her namaz vakti girdiğinde bir kaç damla kaçmasına karşın yeni bir abdest alıp ibadetinizi yapabilirsiniz. Hatta namaz kılarken dahi damlasa başka bir sebepten dolayı abdestinizi bozmadıkça bu halden dolayı diğer vakit girinceye dek abdestli sayılırsınız.

  2. Ben akşam uyuyub sabah kalkınca Mezi akıyor bu hep devam ediyor her gün avret yerleri yikiya bilmiyorum özür abdesti sayilirmi

    1. Sen bir bevleviye doktoruna gitmelisin. Bel soğukluğu hastalığı olabilir.
      Durmadan akıyorsa iyileşene dek özürlüler gibi her namaz vakti girdiğinde abdest alıp namazını öyle kılmalısın.

  3. S.A Ben hastanede yatıyorum ve günlük damardan iğne yapıdığı için damar yolum elimde açık. Su değiremiyorum mes diyorum. Damar yolu açık olması özre girermi yani her namazda yeniden abdest almalımıyım? akıntı yada kanama yok. Şimdiden Allah razı olsun

    1. Normal abdest almalısınız. Damar yolundan su girmez. İğneden sonra orası kapanır.

  4. Sevgili hocam ben makattan 4 defa amaliyet oldum basurdan dolayı ama sarı akıntı geliyor ben nasıl abdes alırım mesele cuma namazı icin kimi bakit girince diyor kimi girmeden diyor aydınlatır sanız sevinirim ben otobüs şöförlügü yapıyorum slmlr

    1. Allah acil şifalar bahşetsin. Vakitler ezanlar okunmaya başladığında girer. Vakit girdiğinde abdest alır o abdestle akıntı olmasına karşın o vaktin namazını kılabilir Kuran okuyabilirsiniz.. Cuma günü de ezan okunmaya başlar başlamaz hemen abdest alırsınız.

  5. eger herhangi bir durumda qusul alinmasi gerekirse gusul yapmasak ne olur?
    eger harhangi bir nedenle gusul alinmasi gerekirse ama gusul almamissam namazim abdestle sayilir mi

    1. Gusül abdesti almazsanız. gusül abdesti alıncaya dek siz günah yazılır. Gusül abdesti almadıkça namaz kılamazsın. Kuran okuyamazsın. Şeytan gusül abdesti almayanı çok sever.

Bir cevap yazın