Sakal Tıraşı, Saç Boyamak ve Kadınların Saçlarını Kısaltmaları Caiz midir?

İmamzade Türbesi
İmamzade Türbesi

      Sakal Tıraşı, Saç Boyamak ve Kadınların Saçlarını Kısaltmaları Caiz midir?
      Kadınların saçlarını kısaltmaları günah değildir. Tirmizi hadisleri haricinde diğer 5 sahih hadis kitablarında(Buhari, Müslim vs.) hz. Aişe(r.a.)nin rivayet ettiği hadislerde caiz olduğu mevcuttur.
      Hadikatün-Nediyye kitabının yüzkırkbirinci sahifesinde diyorki; “Sünnet iki türlüdür. Sünneti Hüda ve Sünneti Zevaid.
      Sünnet-i Hüda: Camide itikaf, ezan, kamet, cemaatle namaz kılmak, çocukları sünnet ettirmek gibi. Bunlar islam dinin şi’arıdır. Beş vakit namazdan üçünün revatib(müekked) sünnetleride böyledir. Bu Namazlar; sabah namazının sünneti, öğle namazının farzdan önce dört, farzdan sonra kılınan iki rekat sünneti ve akşam namazının sünnetidir.

      Sünnet-i Zevaid: Peygamber(s.a.v.)Efendimizin giyim, yemek, içmek, oturmak, barınmak, yatmak ve yürümekteki adetleridir. İyi işlere sağdan başlamak, sağ elle yiyip içmek bunlardandır. Aynı eserin 585. sahifesinde şöyle deniliyor. “Bazı hadislerde sakal boyamak emredildi bazılarında ise, yasak edildi. Bunun için Eshabın bir kısmı boyadı bir kısmı boyamadı. Çünkü buradaki emre(emir ve yasak tavsiyesine) ve yasağa uymak vacib değildi. Bunun için bu işde, bulunulan şehrin adetine tabi olunur. Adete uymamak şöhret olur, mekruh olur.Muhammed Sanaullah Pena Puti buyurdularki: “Peygamber Efendimiz baş örtüsü ile başını örter, entari, tasmalı ayakkabı ve benzerlerini giyerdi. Şimdi böyle giyinmek adet değildir. Memlekette adet olan şeyler giyilmezse, şöhret olur. Fitneye sebep olur. Hadisi şerifte”İnsanın parmakla gösterilmesi kendisine kötülük  olarak yeter” buyuruldu. Bunun için giyimde müslümanların adetlerine uymak lazımdır. “
İmamı Rabbani hazretleri 1.cild 313. mektupta buyurdular ki;
“Kıymetli hanefi kitablarından kadınların önü açık elbise giydikleri yerde erkeklerin önü kapalı, kadınların önü kapalı elbise giydikleri yerde ise erkeklerin önü açık elbise giymeleri anlaşılmaktadır.”

      Abdullahı Dehlevi hazretleri Mişkat şerhinin 1.cilt 212. sahifesinde Sakal bırakmanın adet olduğu yerlerde sakal kazımak fitneye sebep olacağı gibi sakal tıraşının adet haline getirildiği yerlerde ise, sakal bırakmakta fitneye sebep olabilir. Mubah ve caiz olan şeylerde ve sünnet-i zevaidde, memleketin adetlerine uymak, fitne çıkarmamak gerekir. Fakat farz, vacib, sünnet-i hüda olan şeyleri yapmakta ve ve haramlardan ve mekruhlardan kaçınmak hususunda adetlere uyulmaz. Bunlar ancak fıkıh kitaplarında bildirilen özür ve izinlerle değiştirilebilir.
       Din görevlilerinin hiçbir yerde adete uymak maksadı ile olsada sünneti zevaidi terk etmeleri doğru değildir.
Erkeklerin saçlarını ve sakallarını siyah haricinde başka renge boyatmaları, bazı alimlere göre ise siyaha da boyatmaları caizdir.  Kadınların ise, yabancı erkeklere göstermeksizin ve abdeste ve gusle engel olmayacak boya ile boyatmaları caizdir.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in saçındaki veya sakalındaki beyazlığı sarılık, kızıllık veya kahverengiye çalan bir renk veren kına vb. ile değiştirdiği sabittir. Mekke’nin fethi günü Ebu Kuhafe saçı ve sakalı bembeyaz bir halde getirildiğinde Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdular:

    -“Bu beyazlığı değiştirin ve (bu işte) siyahtan sakının!”  (Müslim 3/1663)

       Vesselam. 

(Visited 215 times, 1 visits today)
DIKKAT: Sitemize ya da yazarlarımıza hakaret veya küfür eden ve yazarlarımızı tehdit eden şahısların IP adresleri ve giriş saatleri sistemimiz tarafından kaydedilmektedir. Avukatımız aracılığıyla bu kişiler hakkında gerekli yasal işlemler başlatılacaktır. Yorum göndermeden önce nezaket kurallarına dikkat ediniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


Dikkat! Yorum yazmadan önce aşağıdaki uyarıyı okuyunuz:
5237 S.lı Türk Ceza Kanunu MADDE 125 Hakaret (1) Bir kimseye onur, şeref ve saygınlığını rencide edebilecek nitelikte somut bir fiil veya olgu isnat eden veya sövmek suretiyle bir kimsenin onur, şeref ve saygınlığına saldıran kişi, üç aydan iki yıla kadar hapis veya adlî para cezası ile cezalandırılır.
(2) Fiilin, mağduru muhatap alan sesli, yazılı veya görüntülü bir iletiyle işlenmesi halinde, yukarıdaki fıkrada belirtilen cezaya hükmolunur.

Türk Ceza Kanununun yukarıda belirtilen maddelerine göre, sitemiz veya yazarlarımızın onur, şeref ve saygınlığını zedelemeye yönelik mesajlar gönderenler hakkında  gerekli yasal haklarımızı kullanacağımızı önceden bildiririz. Yorum yazarken nezaket kurallarına dikkat ediniz.

“Sakal Tıraşı, Saç Boyamak ve Kadınların Saçlarını Kısaltmaları Caiz midir?” üzerine 11 yorum.

    1. Sır kaplamayan boya veya kına ile boyayabilirsin günah değildir abdeste de engel değildir.. Siyah ile boyamak mekruhtur.

  1. Siz dört mezhebi büyük veli ve alim Seyyid Abdullah Dehlevi hazretlerinden daha mı iyi biliyorsunuz ki kendi kendinize ahkam kesiyorsunuz?
    Hanefi mezhebinde tek içtihad İmamı Azam hazretlerine aitse ikindi namazı neden asrı saniye göre kılınmıyor? Ve diğer bazı içtihatlarda fetva neden İmameyn’e (İmam-ı Muhammed ve İmam-ı Yusuf’a) göre verilmiştir de İmamı Azam’ın içtihadına göre verilmemiştir.

  2. Hocam Allah razı olsun. Ben de saçımı boyatıyorum. Aklar, erken yaşta başladı. Aslında bunun sünnet de olduğunu duymuştum, fakat ilk defa bir metinde okuyorum. Gönül rahatlğıyla boyatabilirim demek ki. Çoğunluğun sakal bırakmadığı yerde inadına sakal bırakmak da doğru değil vesselâm.. Teşekkür ederim.

    1. Kadınların kozmetik kullanmaları durumlarına göre günah veya mubahtır. Eşleri için süslenmeleri mubahtır hatta sevaptır. Başka erkeklere güzel gözükmek için süslenmeleri haramdır. Ruj ve oje ile süslenmeleri, gusül ve namaz abdestine, apdestsizlik te namaza engel olacağı için bunları bir namaz vaktini geçirecek kadar kullanmak büyük günahtır.

  3. İmamı Rabbani hazretleri 1.cild 313. mektupta buyurdularki; “Kıymetli hanefi kitablarından kadınların önü açık elbise giydikleri yerde erkeklerin önü kapalı, kadınların önü kapalı elbise giydikleri yerde ise erkeklerin önü açık elbise giymeleri anlaşılmaktadır
    HOCAM BURDA NE DEMEK İŞSTENMİŞ ANLAYAMADIM DA…BİRBİRLERİNE BENZEMEMEK Mİ ACABA BİR AÇIKLASANIZ

    1. İmamı Rabbani hazretleri o mektubatta, erkeklerin kadınlara, kadınların erkeklere benzemeye çalışmalarının haram olduğunu vurgulamak istemiştir.

Bir cevap yazın