Gizli Günahlarını İfşa Edenler

(5933) Ebu Hureyre’den (radıyallahu anh) naklen: Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) buyurdular:
“Ümmetimin hepsi affa mazhar olacaktır, günahı aleni işleyenler hariç. Kişinin geceleyin işlediği kötü bir işi Allah örtmüştür. Lakin sabah olunca o: “Ey falanca, bu gece ben şu şu işleri yaptım!” der. Böylece o, geceleyin Allah’ın kendisini örtmesine karşın, sabahleyin üzerindeki Allah’ın örtüsünü açar. İşte bu ahval günahı aleni işlemenin bir çeşididir.”
(Buhari, Edeb 60; Müslim, Zühd 52, (2990)

AÇIKLAMA:
Hadis, bu ümmetten herkesin aff-ı İlahî’ye mazhar olacağını, bu umumi aftan sadece günahını aşikâr yapıp ilan edenlerin hariç kalacağını ifade etmektedir. Bazı alimler mananın:

“Ümmetimden herkesin gıybeti terkedilir, alenî işleyenler (mücahir) hariç.” olduğunu söylemiştir. Bu manayı verenler muafa kelimesinin metruk manasında olduğunu, bunun aslı olan afvın terk manasına geldiğini söylerler.

“Günahı alenî işleyen”
diye tercüme ettiğimiz mücahir, “günahını izhar eden, Allah’ın üzerine çektiği örtüyü kaldırıp günahını başkasına anlatan” diye tarif edilmiştir. Nevevî:

“Fıskını veya bid’asını açığa vuran kimsenin, açığa vurduğu günahlarıyla yadedilmesi caizdir, diğerleriyle yadedilmesi caiz değildir.” der.

Günahın izhar edilmesini bazı alimler: “Allah, Resulü ve salih mü’minlerin hakkını istihfaftır (hafife almak)” diye değerlendirmişlerdir.

Günahların setri, istihfaftan selamettir. Çünkü günahlar kişiyi alçaltır. Ayrıca, işlenen günah, haddi gerektiriyorsa, örtme haddi önler, had gerektirmiyorsa tazirden kurtarır. Eğer günah sırf Allah’ın hakkına müteallik bir günah ise, Allah’ın rahmeti gadabını geçtiği için, Ekremü’l-ekremin olduğu için onları evleviyetle affeder. Bu sebeple Allah, dünyada örttüğü bir günahı ahirette de teşhir etmeyecek demektir. Şu halde günahını açığa vuran kimse bu imtiyazdan mahrum kalacaktır.

Resulullah bütün bu faziletleri sebebiyle günahların gizli kalmasını, açığa vurulmamasını emretmiştir: “Allah’ın yasakladığı şu pisliklerden kaçının. Kim de bunlardan bir şey işleyecek olursa onu Allah’ın örtmesiyle örtsün.” buyurmuştur .

Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) başka hadislerinde de sarih olarak dünyada günahını açığa vurmayıp gizleyen kimseyi, Allah’ın kıyamet günü affedeceğini müjdeler.

(Prof. Dr. İbrahim Canan, Kütüb-ü Sitte Tercüme ve Şerhi)

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bir cevap yazın