Riya hakkında Peygamberimiz(sallallahu aleyhi ve sellem) buyurmuştur ki:
“Eş-şirkül-Hafî en-ya’meler-racülü limekânir-racüli(Camiüssağir) B.Hds.752)
(Gizli şirk, insanların, halkın övgüsünü, menfaatini, saygısını kazanmak amacıyla yapılan amel ve ibadettir.)
İbadette Riya:
İbadetlerde Allah’tan başkalarının teveccühünü kazanmak için takınılan tavra ibadette riya denir.
Dinimiz, bir şeyi olduğunun tersine göstermeyi kötü bir huy saymıştır. Hele ahirete yarayan ibadetleri ve diğer hayırlı işleri yaparak, ahiret yolunda olduğunu göstererek, dünya arzularına kavuşmak çok büyük günahtır. Çünkü bu, dünya kazancına dini alet etmek demektir. İbadetlerini göstererek, insanların sevgisini kazanmaktır.
Gösterişin zıddı, aksi ihlastır. İhlas, dünya faydalarını düşünmeyip, ibadetlerini yalnız Allah rızası için yapmaktır. İhlas sahibi, ibadet yaparken başkalarına göstermeyi hiç düşünmez. Bunun ibadetlerini başkalarının görmesi, ihlasına zarar vermez. Sevgili Peygamberimiz buyurdu ki: (Allahü tealâyı görür gibi ibadet et! Sen O’nu görmüyor isen de, O seni görmektedir).
Başkalarının sevgisine ve övgüsüne kavuşmak için, dünya işleriyle onlara iyilik yapmak da gösteriş olur. İbadet ile olan gösteriş bundan daha fenadır. Allah rızasını hiç düşünmeden yapılan gösteriş, hepsinden daha fenadır. Şöhret için va’z vermek, nasihat etmek, din kitabı yazmak da gösteriş olur. İbadetlerde gösteriş yapmanın fenalığını bildiren hadîs-i şeriflerde buyuruldu ki:
[Buhârî, Edeb 52; Müslim, Fedâil 199, (2526); Muvatta, Kelâm 21, (2, 991); Tirmizî, Birr 78, (2026); Ebû Dâvud, Edeb 39, (4872).]
Ebû Dâvûd, İlim 12. Ayrıca bk. İbni Mâce, Mukaddime 23
Büyük alim ve evliyanın büyüklerinden İmamı Rabbani (kuddise sirruh) hazretleri riyaya şirk diyor. Mektubat-ı Rabbani’de konuya şöyle değinmiştir :
– “Allahu Tealanın emirlerini yapmış olmak için şunlardan ictinab edilmesi lazım gelir:
Birincisi: Allahu Tealadan başkasına ibadet etmemektir. Bir kimse başkaları görsün diye ibadet eder veya Allah için ibadet eder amma başkalarının görmesi de hoşuna giderse, veya ibadetinde başkasından bir karşılık mesela, bir aferin sözü beklerse, o kimse şirkten kurtulmuş olamaz. (Mektubat 3.cilt 41.Mektub)
Aşağıdaki formu doldururken isim kısmında takma ad veya rumuz kullanabilirsiniz. İnternet sitesi kısmını boş bırakınız. Gerekli alanlar * ile işaretlenmiştir. Eposta adresiniz yayımlanmaz.