Mucize Kelimesini Başka Şeylerde Kullanmak Doğru mu?

kader- hk ayetSORU: Kelimeleri yanlış kullanmanın veya dini tabirleri değiştirmenin mahzuru olur mu?
CEVAP:
Kelimeleri yanlış kullanmak belki hoş görülebilir. Fakat dini tabirleri bozmak asla hoş görülmez. Çünkü bir söz insanı kâfir edebilir. Dini kelimeleri yerli yerinde kullanmamak dini bilgilerden noksan olmaktan ileri gelmektedir. Hatta bazı kimselerin din ile hiç ilgisi olmuyor. Rastgele konuşuyor. Açlık grevine ölüm orucu deniyor. Müslüman da bunlara bakarak aynı hataya düşüyor. Müslüman olmayana şehit denmez. Çin ile Japonya savaşsa, savaşta ölenlere şehit denmez.

Şehit kelimesi gibi, yaratmak, kader, mucize, keramet, sihir, kehanet gibi bir çok kelime de yerli yerinde kullanılmıyor. Hırsızın, üç kağıtçının el çabukluğu ile yaptığı harekete, keramet veya mucize denmez. Evliya harika bir şey gösterse, mesela su üstünde yürüse, buna keramet denir. Peygamber su üstünde yürüse buna mucize denir. Salih bir müslüman yürüse buna firaset denir. Bu kimse, fâsık ise istidrac, kâfir ise, sihir denir. Kâfir olan Deccalın da insanları öldürüp diriltmesi bir sihirdir. Sihir, cisimlerin görüntülerini değiştirir, maddenin yapısını değiştiremez. Mucize ve keramet, ikisini de değiştirebilir.

Demek ki Mucize sadece Peygamberlerde görülür. Bunun için (mucize indirim) demek, birini övmek için (Mucize yarattı) demek, (Yedinci kattan düştü, mucize olarak kurtuldu) demek, Onun Peygamber olduğunu söylemek olur. Bunda niyete bakılmaz, söze bakılır. Herhangi bir kimseye peygamber demek küfür olur. Allahü teâlâdan başkasına yaratıcı demek mesela, eser yarattım, panik yarattı, yaratıcı bir insan demek müslüman için çok tehlikelidir. Yaratıcı yalnız Allahü teâlâdır. Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Yaratmak Allah’a mahsustur.) [Araf 54]

Bazı kimseler, Allahü teâlânın yarattığı işlere, mesela gözün, kulağın yapısına mucize diyorlar. Bal peteğinin üstünde Allah yazılı olsa, buna da mucize diyorlar. Böyle söylemek yanlıştır. Allah’ın kudreti, Allah’ın hikmeti gibi bir şey demek gerekir.
NOT: Bazı ehli sünnet alimleri Kevser suresinin tefsirinde “Ey Rasulüm sana kevseri verdik” mealindeki ayetin tefsirinde Kevserin Peygamberimize sadece ahirette verilecek havz-ı kevserden ibaret olmadığını, Rasulullahın neslinin kıyamete dek devam edeceğini, Rasulullaha verilen mucizelerin de kendi zamanıyla sınırlanmadığını kıyamete dek devam edeceğini tefsir ederler. Bu baptan kıyamete kadar görülen olağan üstü hallere Rasulullahın(sallallahu aleyhi ve sellem) mucizesi olarak bakarlar.
Nitekim Kuran-ı Kerim de mucize bir kitaptır ve kıyamete dek baki kalacaktır.

Bir profesörün, bilimden imana giden yolu açıklayan eserini tavsiye edecektim. Fakat Allah’ın kudretine mucize dediği için, kıymetli eserini tavsiye edemedim.

Mucize kelimesini bozmaya çalıştıkları gibi, müslüman kelimesi yerine İslamcı veya dinci diyorlar. Dinimiz salih, mücahid, dindar, mütteki gibi kelimeleri bildirmişken, İslamcı demek bid’attir. Hiç bir İslam âlimi İslamcılıktan bahsetmemiştir. Türkçe’de genel olarak, cı, cu ekleri isim ve sıfat üreten bir ektir. İsim olarak, sütçü, balıkçı, şarkıcı gibi o işin ticaretini yapan kimseye denir. Sıfat olarak pilavcı, esrarcı makarnacı gibi kelimeler, o şeyi yiyip bitirmekle zevk alana denir. İslamcı, dinci de bana bunlar gibi geliyor. İslamı ve dini yiyip bitirmekle zevk alan veya onun ticaretini yapan kimse gibidir. Bunun için de hiç kimsenin dinci veya İslamcı olmasını tavsiye etmeyiz.

Kader kelimesi de yanlış kullanılıyor. (İşçi kaderine terk edilemez, işi kadere bırakmamalı) diyorlar. Kader, insanların elinde değildir. Kader kelimesi yanlış olarak tesadüf yerine kullanılıyor. (İşi tesadüfe bırakmamalı) denir. Fakat (İşi kadere bırakmamalı) denmez. Kader, Allahü teâlânın ezeli ilmi ile, kulların yapacakları şeyleri bilmesidir. Allahü teâlânın ilmine kimse müdahale edemez. İntihar eden de Allah’ın kaderini değiştiremez. (Öldürülen kişinin eceli, o anda, ömrü ortadan kesilmiş değildir) ifadesini Ahmed Asım efendi, (Öldürülen kimsenin [ve intihar edenin] o anda eceli gelmiştir. Ömrü ortadan kesilmemiştir. Herkesin eceli bir tanedir) şeklinde açıklamaktadır.

Loading

5.719 - 1
DİKKAT: Hakaret, küfür, tehdit içeren mesajlarla ilgili gerekli yasal işlemler yapılır. Tüm gönderilerde IP adresleri ve gönderim tarihi sistem tarafından kaydedilmektedir. Soru veya mesaj göndermeden önce nezaket kurallarına dikkat ediniz.

Aşağıdaki formu doldururken isim kısmında takma ad veya rumuz kullanabilirsiniz. İnternet sitesi kısmını boş bırakınız. Gerekli alanlar * ile işaretlenmiştir. Eposta adresiniz yayımlanmaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


“Mucize Kelimesini Başka Şeylerde Kullanmak Doğru mu?” üzerine 14 yorum.

  1. Hocam mucize kelimesini başka şeylere kullanmak sadece haram mı yoksa küfür mü oluyor mesela “mucize doktor”adlı dizinin adını söylersek küfür mü?

    1. Mucize sadece Peygamberlerde görülür. Bunun için (mucize indirim) demek, birini övmek için (Mucize yarattı) demek, (Yedinci kattan düştü, mucize olarak kurtuldu) demek, Onun Peygamber olduğunu söylemek olur. Bunda niyete bakılmaz, söze bakılır. Herhangi bir kimseye peygamber demek küfür olur. Allahü teâlâdan başkasına yaratıcı demek mesela, eser yarattım, panik yarattı, yaratıcı bir insan demek müslüman için çok tehlikelidir. Yaratıcı yalnız Allahü teâlâdır. Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
      (Yaratmak Allah’a mahsustur.) [Araf 54]

    1. MUcize sadece peygamberlere verilen olağan üstü bir kudretin tecellisidir. Bunun dışında meydana gelen olaylara mucize demek haramdır. Tövbe ediniz.

  2. Yani mesele biri dedi ki onların evlenmesi mucize olmuş bunu diyen ve onaylayanlar kâfir mi oluyor? Ben bunları dinledim ama kalbimle bugzettim sessiz kalsam da.. bu tehlikeli mi
    Hocam diyem birisi küfre sebep birşey söyledi bizde onun küfre sebep olduğunu biliyoruz ama ona bişey söylemedik anlamaz diye sadece içimizden dedik ki Allahım razı değilim kalbimle buzgzediyorum budurumda mesul muyuz? Küfre giriyomuyuz Allah muhafaza

    1. Peygamberimiz “Bir yerde bir kötülük işlendiğinde eli gücü yeten eli ile, dili ile gücü yeten dili ile, buna da gücü yetmeyen kalbi ile buğz etsin. Bunu da yapmayanın imanı yoktur” buyurmuştur.
      Kötülüğe eli ile müdahale edecek olan devletin askeri polisidir.
      Kötülüğe dili ile müdahale edecek olan alimlerdir.
      Kötülüğe kalbi ile buğz edecek olanlar ise avam müslümanlardır.
      Siz sonuncuyu yapmışsınız günahtan kurtulmuşsunuz.

Bir yanıt yazın