Gıybet ve Gıybetin Kefareti

Beyazıdı BestamiAllahu teala ayeti kerimede buyurdu ki, mealen:
-” Biriniz diğerinizi arkasından çekiştirmesin. Biriniz, ölmüş kardeşinin etini yemeyi sever mi? İğrendiniz değil mi? O halde Allah’tan korkun; şüphesiz Allah, tövbeyi çok kabul edendir.”
(Hucurat-12)
Ayetin İniş Sebebi:
Peygamber efendimizin (sallallahu aleyhi ve âlihi ve sellem) iki ashabı, Selman-ı Farisî’nin gıybetini ettiği için bu ayet nazil olmuştur.
Selman’ı Resul-i Ekrem’e yemek götürmesi için göndermişlerdi. Peygamberimiz de Selman’ı Usame b. Zeyd’in yanına gönderdi. Çünkü Usame, beytülmal görevlisiydi. Usame de “Şimdilik verilecek bir şey yok” demişti.
İki arkadaş, Usame hakkında, “O, cimrilik yaptı” dediler. Selman için de; “Onu Semiha kuyusuna gönderecek olsak onun da suyu kurur!” dediler. Ayrıca kendileri bizzat Usame’nin yanına gelerek olayı soruşturdular.
Peygamber efendimiz (s.a.a) onlara, “Ağızlarınızda et çiğnediğinizi görüyorum” buyurdu. Onlar, “Ey Allah’ın resulü! Biz bugün asla et yemedik” dediler. Bunun üzerine Peygamberimiz şöyle buyurdu: “Evet, Selman ile Usame’nin gıybetini ederek onların etini yediniz!”
Bu olay üzerine yukarıdaki ayet nazil oldu. Böylece bütün Müslümanlar gıybetten men edildi. (Mecmau’l-Beyan, c.9, s.135; Tenbihu’l-Gafilin)
Hz. Ebu Hüreyre’den (r.a.): “Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm buyurdular ki:
“Gıybetin ne olduğunu biliyor musunuz?” Eshab:  “Allah ve Resûlü daha iyi bilir!” dediler.
Bunun üzerine: “Birinizin, kardeşini hoşlanmayacağı şeyle anmasıdır!” açıklamasını yaptı. Orada bulunan bir adam:
“Ya benim söylediğim anda varsa, (Bu da mı gıybettir?)” dedi.
Peygamber (aleyhissalatu vesselam) Efendimiz:
“Eğer söylediğin onda varsa gıybetini yapmış oldun. Eğer söylediğin onda yoksa bir de bühtanda (iftirada) bulundun demektir.” (Ebu Davud, Edeb 40)

Belli bir mümin veya zimmi kâfirin aybını, onu kötülemek için arkasından söylemek, gıybet olur. Gıybet, haramdır. Dinleyen, o kimseyi tanımıyorsa, gıybet olmaz.

Gıybet olunan kimse, bedeninde, nesebinde, ahlakında, işinde, sözünde, dininde, dünyasında, hatta elbisesinde, evinde, hayvanında bulunan bir kusur, arkasından söylendiği zaman, bunu işitince üzülürse, gıybet olur. Kapalı söylemek, işaret ile, hareket ile bildirmek, yazı ile bildirmek de, hep söylemek gibi gıybettir.

Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
-“Miraca çıkarıldığımda, bakırdan tırnaklarıyla yüzlerini ve göğüslerini tırmalayan kimseler gördüm.
“Bunlar kim” dedim. Cebrail aleyhisselam, “Gıybet ederek insanların etini yiyen, şahsiyetlerini zedeleyen kimselerdir” dedi. (Ebu Davud)

Gıybetten sakınınız. Zira gıybetin bir kısmı(netice olarak) zinadan şiddetlidir. (Camiüs-Sağır)
Gıybetin kefareti:
Gıybet etmenin kefareti, üzülüp tevbe etmek ve helalleşmektir. Pişman olmadan helalleşmek, riya olur, ayrı bir günah olur. Gıybet, üç türlüdür:
1- (Bu gıybet değil, onda olan şeyleri söyledim) demek. Böyle söylemekle, harama helal demiş olur ki, böyle bir itikatta küfür kokusu vardır.
2- Gıybet olunan, bunu duymuşsa, tevbe etmekle affedilmez. Onunla helalleşmek de gerekir. Bir hadis-i şerif meali: (Gıybetini yaptığı kişi, gıybet edeni affetmedikçe, mağfiret olunmaz.) [Deylemi]
3- Gıybet olunanın bundan haberi yoksa, tevbe ve istiğfar etmekle ve ona hayır dua etmekle affolur. (Ya Rabbi beni de, gıybetini ettiğim kişiyi de affet) diye dua… etmelidir! İki hadis-i şerif meali: (Gıybetin kefareti, gıybet edilenin mağfireti için dua etmektir.) (İbni Lâl)
“Gıybet eden, gıybet edilen için mağfiret dilerse gıybet günahına kefaret olur.”(Hatib)
 

(Visited 4.686 times, 4 visits today)
DIKKAT: Sitemize ya da yazarlarımıza hakaret veya küfür eden ve yazarlarımızı tehdit eden şahısların IP adresleri ve giriş saatleri sistemimiz tarafından kaydedilmektedir. Avukatımız aracılığıyla bu kişiler hakkında gerekli yasal işlemler başlatılacaktır. Yorum göndermeden önce nezaket kurallarına dikkat ediniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


Dikkat! Yorum yazmadan önce aşağıdaki uyarıyı okuyunuz:
5237 S.lı Türk Ceza Kanunu MADDE 125 Hakaret (1) Bir kimseye onur, şeref ve saygınlığını rencide edebilecek nitelikte somut bir fiil veya olgu isnat eden veya sövmek suretiyle bir kimsenin onur, şeref ve saygınlığına saldıran kişi, üç aydan iki yıla kadar hapis veya adlî para cezası ile cezalandırılır.
(2) Fiilin, mağduru muhatap alan sesli, yazılı veya görüntülü bir iletiyle işlenmesi halinde, yukarıdaki fıkrada belirtilen cezaya hükmolunur.

Türk Ceza Kanununun yukarıda belirtilen maddelerine göre, sitemiz veya yazarlarımızın onur, şeref ve saygınlığını zedelemeye yönelik mesajlar gönderenler hakkında  gerekli yasal haklarımızı kullanacağımızı önceden bildiririz. Yorum yazarken nezaket kurallarına dikkat ediniz.

“Gıybet ve Gıybetin Kefareti” üzerine 12 yorum.

    1. Ben yanlış anlamadım siz doğru anlatamadınız!
      Gıybet: Gıybet yapanın da dinleyenlerin de tanıdığı bir kimsenin arkasından hoşlanmayacağı şeyi konuşmaktır. Gıybeti dinleyenler gıybeti edilen kimseyi tanımıyorlarsa gıybet olmaz dedikodu olur.

    2. Taniyorsa ama isim verilmemisse giybet olurmu dedim taniyo ama isim i soylenememis ozaman giybet Olur mu dedim isim verilmeden konusuluyorsa giybet olur mu

    3. Gıybeti yapılan kimse dinleyenlerce tanınıyorsa, isim verilmeden bir belirti vermeden anlatılırsa gıybet olmaz. Yani Ahmet Alinin aleyhine konuşurken Ali’nin vasıflarını ve Ali’nin ismi belirtmeden anlatırsa gıybet olmaz. “Bazı kimseler” diye başlanır ve o bazı kimselerin özellikleri anlatılmazsa gıybet olmaz.

  1. Giubet yapilan kisi yi karsidaki kisi taniyorsa isim verilmemisse karsidaki kimden bahsedildigini bilmiyorsa ama tanidigi biri ise giybet olumu

    1. Gıybeti yapılan kişiyi orada bulunanlar şahsen tanımıyorlarsa gıybet olmaz.

  2. Kurban selamun aleyküm hayırlı bayramlar.Bir sorum vardı mesela biri işte falan şehrin insanları şöyle kötüdür derse o şehirdeki bütün insanların hakkına mı girmiş olur eğer hakkına girdiyse tek tek helalleşmeden cennete giremez mi?
    Kurban birde tarikatın yanlış olduğunu söyleyen birine ne düşündüğünü tartışmadan anlamak içi ona: “Yani tarikatlar eskiden beri yanlış işliyor, anladım”diye bir mesaj attım içim içimi yiyor orda niyetim kesinlikle söylediğim bu cümlenin zahiri manası değildi şimdi Allah korusun ben geçmişten gelen bütün tarikatların yanlış olduğunu haşa tastik etmiş gibi mi oldum lütfen beni aydınlatın kurban selametle.

    1. Aleykümselam sofi.
      Genelleme yapmadan falanca şehrin çok kötü insanları vardır demekte bir beis yoktur. Ama falanca şehrin insanları çok kötü denilirse oradaki salih insanların gıybeti edilmiş olunur.
      Orada niyetiniz tarikatların yanlış işlediğini tasdik manası taşımıyorsa sorun yoktur.

    2. Niyetim o değildi kurban Allah razı olsun peki genelleme yapıp böyle bişe dediysek ordaki salih insanlara dua etsek kefaret olur mu yani mesela Allah’ım falanca şehirdeki salih insanları affet desek

    3. Gıybetin kefareti gıybet ettiğin insanlara istiğfar etmek ve dua etmektir.

    4. Allah senden de razı olsun sofi kardeşim sana da hayırlı nice bayramlar dilerim Rabbimden.

Bir cevap yazın